Výchova dětí v oblasti požární ochrany.

Ilustrační foto

Program k výchově dětí v oblasti požární ochrany začal vznikat za podpory ČAHD (Česká asociace hasičských důstojníků) v roce 1996 na půdě tehdejšího HZS okresu Bruntál. Spolu s bratrem Bohdanem jsem se stal jeho autorem.

Zkušenost z Kanady

Počátečním impulsem pro vznik celého projektu se stala stáž příslušníků HZS okresu Bruntál v kanadských městech Ancasteru a Kanatě (provincie Ontario). Stáž byla zprostředkována hasičem Jiřím Stanislavem a velkou podporu našla také u současného prezidenta ČAHD pplk. Ing. Jiřího Horáčka. Ten nám později pomohl zajistit prostředky pro vydání tří publikací, zabývajících se tematikou výchovy dětí, přičemž na první z nich se sám také aktivně podílel.

V Kanadě to bylo vůbec poprvé, kdy jsme měli možnost spatřit opravdu velmi moderně koncipovaný a komplexní výukový program pro školní mládež. Byli  jsme notně překvapeni, neboť do té doby jsme neměli možnost nic podobného shlédnout. Tehdy nás asi poprvé napadlo, že bychom se mohli o něco podobného pokusit sami.

Po návratu do republiky jsme shromáždili veškeré dostupné místní i zahraniční materiály, zabývající se preventivní tématikou, a dali se do práce. Bylo nám jasné, že celý program nelze aplikovat na naše podmínky bez nejrůznějších adaptací. Největší rozdíly jsme očekávali především v materiálně-technickém zajištění programu.

Kanada se řadí ke státům, které školní požární prevenci s úspěchem využívají již mnoho let, a kde již dávno hasiči akceptují skutečnost, že investice do této oblasti požární prevence mají pro svou efektivitu mnohonásobnou návratnost. Současný stav školní požární prevence v Kanadě je velmi dobrý, ale začátky také nebyly nijak jednoduché.

První kroky

Do roku 1998 probíhalo zkušební ověřování vznikajícího programu na několika školách základního i speciálního typu a tvorba metodiky práce s dětmi. Začala vznikat pilotní publikace, která popisuje celý systém výuky. Vyšla v roce 1998, kdy jsme již přibližně tři roky čerpali zkušenosti přímo v terénu.

Na nečisto zpracovaný program jsme totiž aplikovali při výuce všech ročníků jedné z bruntálských základních škol. Smyslem našeho počínaní bylo navázání úvodních kontaktů s pedagogy, získání je pro naši věc a hlavně určení cílové skupiny dětí. Na základě našich poznatků byl následně celý program rozdělen do několika rovin a cyklů podobně, jako je tomu například v Anglii.

V roce 1998 také vzniká úvodní ze tří publikací s názvem „Výchova dětí v oblasti požární ochrany“. Ke vzniku této i následujících publikací přispěl velkou měrou dětský psycholog Miroslav Piňos (ze sdružení Citadela, o.s. – dobrovolného, nezávislého a nepolitického sdružení, které sdružuje laickou i odbornou veřejnost v oblasti prevence sociálně patologických jevů), bez jehož vstupů by nebyl preventivní program komplexní. Důvod následující velmi úzké spolupráce s Citadelou byl prostý. Mezi „protidrogovými“ programy, probíhajícími rovněž na základních školách a programy „požárněpreventivními“ existují nejrůznější, logicky vyplývající paralely. Hlavním důvodem však byla skutečnost, že jsme si i přes předchozí dlouholetou práci s dětmi netroufli na to, abychom vyrazili mezi děti bez předchozí, a podle našeho názoru nezbytné, „pedagogicko-psychologické“ přípravy.

V současné době jsme se stali členy o.s. Cidatela také my, což nám mimo jiné nabízí širší možnosti v oblastech získávání grantů atd. Dnes je toto sdružení rozděleno na dvě rovnocenné sekce, a to na sekci „požárněpreventivní“ a sekci „protidrogovou“.

Akivity se rozšiřují

Postupně začala vznikat druhá publikace a současně se uskutečnilo několik propagačních akcí v tisku i na veřejnosti. Za zmínku určitě stojí soutěž na pokračování, která vycházela v místním týdeníku, kdy vyhlášení a ocenění vítězů proběhlo přímo na bruntálském náměstí v rámci Dne záchranářů.

Za přítomnosti našeho maskota – draka Hasíka, který je pro svůj vzhled, ale hlavně velikost u dětí velmi oblíben, byli výherci odměněni atraktivními cenami. Těmito a podobnými akcemi se snažíme naši profesi ještě více dostávat do povědomí našich spoluobčanů.

Období mezi vydáním obou knih bylo dále vyplněno tvorbou nezbytných propagačních materiálů, které během výuky hojně využíváme nejen k odměňování dětí, ale i k současnému působení na jejich rodiče. Tyto materiály jsme často získávali z velmi improvizovaných zdrojů. Jelikož i ty jsme brzy vyčerpali, bylo nutné hledat jiná řešení.

Pomyslný trn z paty nám vytrhla opět ČAHD, která schválila projekt, z jehož prostředků bylo možno financovat několik nápadů našich kolegů. Právě díky jejich ochotě udělat něco navíc vznikla kolekce nejrůznějších propagačních materiálů (omalovánky, pexesa, slepovánky, kalendáře, samolepky, atd.). Škoda jen, že tito naši kolegové a vůbec všichni, kdo se zabývají tvorbou podobných materiálů, nemají většinou příležitost pozorovat, s jakým nadšením jsou jejich výtvory dětmi přijímány.

Další publikace

Na přelomu let 1999 a 2000 konečně vznikla publikace druhá, s poněkud komplikovaným názvem „Metodika výuky aktivistů pro výchovu dětí v oblasti požární ochrany (příručka pro instruktory)“. Z jejího úvodu lze pro doplnění citovat: „… cítili jsme potřebu vydat knihu ušitou na míru instruktorům, kteří by mohli rozšířit působnost tohoto preventivního programu do dalších koutů naší země. Výhledově je též plánováno vydání praktické „terénní příručky“, určené přímo aktivistům – dobrovolníkům, kteří školní zařízení přímo navštěvují…“.

Zatím poslední publikace byla vydána na sklonku roku 2000. Nese název „Výchova dětí v oblasti požární ochrany (plánovací záznamník)“. Je to vlastně „terénní“ příručka, třídní kniha a plánovací kalendář v jednom. Je určena pro ty, kterým je naše pojetí požární prevence sympatické a naleznou v sobě chuť a odvahu pracovat s dětmi.

Záznamník obsahuje nejen prakticky využitelné rady, usnadňující práci v terénu, ale také kompletní osnovu výuky, doplněnou o několik nových vstupů z oboru pedagogiky a dětské psychologie a stěžejní body jednotlivých témat, které se mohou během výkladu ve škole hodit.

Tuto poslední publikaci jsme koncipovali tak, aby byla vhodná k archivaci a tím usnadňovala evidenci navštěvovaných škol, evidenci odučených hodin, a současně umožňovala lepší orientaci nově nastupujícím aktivistům.

Touto, v pořadí třetí publikací, se stal celý program „Výchova dětí v oblasti požární ochrany a prevence“ kompaktním a již nic nebrání jeho zavádění do praxe.

Ilustrační foto

Výchova dnes

V současné době se zaměřujeme na rozšíření působnosti programu. V tomto duchu byl uskutečněn například pilotní lektorský kurz v Olomouckém kraji, jehož někteří účastníci dnes mají své první kroky mezi školáky za sebou. Na tomto kurzu vyšlo rovněž najevo, že by bylo ideální zřídit na stanicích HZS ČR nové zařazení, jehož hlavní náplní by měl být kontakt s veřejností zaměřený především na školní požární prevenci.

Kurzu v Olomouci se zúčastnila také pplk. Mgr. Dagmar Rožničková z MV-generálního ředitelství HZS ČR, která zde přednášela o možnostech získávání finančních prostředků. Těchto informací jsme v loňském roce využili a za podpory ředitele HZS Moravskoslezského kraje plk. Ing. Zdeňka Nytry se nám podařilo získat další prostředky pro naši preventivní činnost.

Další kurz jsme uskutečnili v Moravskoslezském kraji. Jeho účastníci byli vybaveni tzv. terénním balíčkem, jehož obsahem jsou propagační materiály pro jejich následnou činnost.

Na dobré cestě je též spolupráce s Ústřední hasičskou školou Jánské Koupele, na kterou se upřímně těšíme. Bez kvalitní spolupráce dobrovolných a profesionálních hasičů se program rozhodně neobejde.

Jsme si vědomi toho, že jsme po sedmi letech realizace programu teprve na začátku. Těší nás ale skutečnost, že jsme mohli takříkajíc prošlápnout pěšinku těm, kterým je a nebo bude naše pojetí školní požární prevence sympatické. Víme velmi dobře, kolik různých problémů a komplikací se může vyskytnout, a že jen samotná dobrá vůle často pro tuto práci nestačí.

Za pomoc bych rád poděkoval současnému vedení HZS Moravskoslezského kraje územního odboru Bruntál, jmenovitě kpt. Ing. Jiřímu Patrovskému, u něhož má program plnou podporu.

Všem, kteří již vyšli vlastní cestou a měli by zájem o konstruktivní spolupráci (výměna nápadů, materiálů atd.), ještě přidávám adresu naší internetové prezentace, která je: www.hasik.cz.